O succintă analiză de sezonalitate a pieţei autoturismelor în România

Prof. univ. dr. habil. Gheorghe Săvoiu  (e-mail: gsavoiu@yahoo.com)
Cerc. st. dr. ing. Victor Iorga Simăn
Conf. univ. dr. Constantin Manea
Universitatea din Piteşti

Rezumat
Acest articol prezintă o analiză succintă de sezonalitate axată pe statistici lunare ale unor variabile specifice vânzărilor totale de autoturisme autohtone și importate axate pe seriile de date ale ultimilor trei ani ale pieței naționale structurate distinct pe trei tipuri de subpopulații semnificative (livrări autoturisme pe benzină, livrări autoturisme pe motorină și livrări autoturisme pe mărcile mai importante). Analiza statistică a sezonalității este axată pe evaluarea mai rapidă a structurii medii generând informații mai interesante referitoare la datele prelucrate, specifică gândirii complexe stistice şi studiului agregat iar ulterior structurat oferind indicatori originali (ecartul absolut și relativ al coeficienților structurali de sezonalitate) pe care autorii îi consideră o soluţie interesantă de investigaţie beneficiind de un grad mai ridicat de simplitate și accesibilitate generală. De asemenea, articolul valorifică și pachetul de programe Eviews pentru a face vizibilă sezonalitatea în grafice speciale econometrice, devenind o a doua dovadă de originalitate comparabilă cu în realizarea graficelor statistice clasice, ca și în modelarea modernă econometrică imortalizate într-o dinamică medie (metoda mediilor mobile).
Cuvinte cheie: structură, sezonalitate, coeficient de sezonalitate, coeficent structural de sezonalitate, ajustarea sezonalității, metoda mediilor mobile.
Coduri JEL: C19, C46, M31

[Text complet]

A BRIEF ANALYSIS OF SEASONALITY IN THE ROMANIAN CAR MARKET

Abstract

This article presents a brief seasonality analysis based on monthly statistics of some variables specific to the total sales of home-produced and imported cars focusing on the data series of the domestic market over the last three years, distinctly structured on three significant subpopulations (supply and delivery of car running on petrol, supply and delivery of diesel cars, and delivery of the leading car makes/brands). The statistical analysis of seasonality is focused on the faster assessment of the average structure, generating more interesting information regarding the data processed, which is specific to the complex type of thinking of statistics, and the aggregate and subsequently structured study, giving original indicators (absolute and relative gap of structural coefficients of seasonality), which the authors  consider an interesting investigation solution providing a higher degree of overall simplicity and accessibility. The article also used the E-Views software package to reveal seasonality through special econometric graphs, which becomes a second proof of originality, comparable to the classical statistical charting, as in modern econometric modeling, immortalized in a mean dynamics (the moving average method).
Key words: structure, seasonality, seasonality coefficient, structural coefficient seasonality, seasonality adjustment, the moving average method
JEL codes: C19, C46, ​​M31

[Full Text]

 Sumar RRSS 7/2015