Prof. Constantin ANGHELACHE PhD (actincon@yahoo.com)
Bucharest University of Economic Studies / „Artifex” University of Bucharest
Abstract
Mediul de afaceri, în termeni generali se realizează pe baza funcției de producție, conform căreia în condițiile pieței libere dintre cei trei factori (capital, resurse umane și resurse financiare), ultimul joacă un rol important. Orice proiectare a unei afaceri trebuie să aibă în vedere potențialuk propriu al companiei, dar și posibilitatea de a apela la surse financiare atrase.
Societățile comerciale care desfășoară activitate de schimburi de bunuri și sercivii internaționale trebuie să aibă în vedere și efectul pe care îl are cursul de schimb al monedei naționale (RON) și celelalte valute ale țărilor în care s eexportă sau din care se importă.
În condițiile Uniunii Europene se dezvoltă uniunea Euro, constând în utilizarea pe toate piețele respective a monedei unice Euro. În cazul acestora, schimburile intracomunitare nu au nici un efect din punct de vedere al ratei cursului de schimb.
România, fiind membră doar a Uniunii Europene, este în situația să țină seama în mod permanent de cursul de schimb la care realizează tranzacțiile economice înternaționale cu toate statele lumii. Din această cauză, ținând seama și de faptul că balanța de plăți externă este an de an deficitară (8-9 miliarde euro) realizează de fiecare dată pierderi importante din valoarea creată în țară.
Un alt aspect al măsurilor ce pot influența mediul de afaceri îl reprezintă dobânda percepută la creditele acordate de bănci agenților economici, în paralel cu dobânda practicată la depozitele atrase de bănci de pe piață. Masa monetară joacă un rol important în menținerea unei stabilități asupra cursului de schimb, precum și în ceea ce privește realizarea de planuri de afaceri care să țină seama de posibilitatea utilizării împrumuturilor bancare.
Cuvinte cheie: rata dobânzii, ROBOR, dobândă de referință, curs de schimb, monedă, taxă.
Clasificarea JEL: E30, E42, E43
CONSIDERATIONS OF THE EFFECT OF FINANCIAL-MONETARY MEASURES ON THE BUSINESS ENVIRONMENT
Abstract
The business environment, in general terms, is based on the production function, according to which, under the conditions of the free market of the three factors (capital, human resources and financial resources), the latter plays an important role. Any design of a business should take into account the company’s own potential, but also the ability to appeal to attracted financial sources.
Companies trading in international goods and services must also take into account the effect of the exchange rate of the national currency (RON) and the other currencies of the countries in which they export or import.
Under the conditions of the European Union, the Euro union is developing, consisting in the use of the single Euro on all the respective markets. In their case, intra-Community trade has no effect in terms of the exchange rate.
Romania, being a member of the European Union only, is in a position to keep a constant eye on the exchange rate at which it carries out international economic transactions with all the countries of the world. Because of this, taking into account the fact that the foreign balance of payments is year-on-year (€ 8-9 billion), it makes significant losses of the value created in the country.
Another aspect of the measures that can influence the business environment is the interest charged on the loans granted by the banks to the economic agents, in parallel with the interest applied to the deposits attracted by the banks on the market. Monetary money plays an important role in maintaining exchange rate stability as well as in developing business plans that take into account the possibility of using bank loans.
Keywords: interest rate, ROBOR, reference interest, exchange rate, currency, tax.
JEL Classification: E30, E42, E43