Lavinia Elena Bălteanu
Abstract
Conform reglementărilor şi politicilor europene şi internaţionale, accesul la educaţie este un drept fundamental. Convenţia Naţiunilor Unite privind drepturile copilului garantează dreptul la educaţie, asigurat tuturor copiilor, fără discriminare.
Pe plan naţional, reforma sistemului educaţional, schimbările continue din ultimii ani atât sub aspectul resurselor materiale cât şi al legislaţiei, organizării şi conţinutului curriculei îşi pun inevitabil amprenta asupra profilului sistemului educaţional românesc.
Caracteristicile sistemului educaţional actual se reflectă desigur în indicatorii statistici specifici.
Imbătrânirea demografică şi fenomenul migraţiei internaţionale au condus inevitabil la reducerea populaţiei de vârstă şcolară.
Finanţarea modestă a sistemului de educaţie prin alocarea unui procent foarte mic din produsul intern brut pentru cheltuieli, stagnarea ratei nete de cuprindere şcolară la un nivel nemulţumitor şi fenomenul neşcolarizării la nivel naţional, dar cu precădere din învăţământul primar şi gimnazial sunt numai câteva dintre vulnerabilităţile din sistemul educaţional actual.
In prezentul articol sunt prezentate câteva caracteristici ale sistemului educaţional actual, surprinse prin prisma indicatorilor obţinuti din cercetări statistice exhaustive sau prin metode de analiză empirice efectuate asupra domeniului educaţiei.
Cuvinte cheie: populaţia de vârstă şcolară, populaţia şcolară, sistem de educaţie, primar, gimnazial.
JEL Classification: I21, J11