Assoc. prof. Ana Maria POPESCU PhD (notariat.dejure@gmail.com)
Bucharest University of Economic Studies
Lecturer Ștefan Virgil IACOB PhD (stefaniacob79@yahoo.com)
,,Artifex” University of Bucharest
Alina Eliza DABIJA PhD Student (dabija_eliza@yahoo.com)
University of Craiova
Abstract
Orice entitate financiară are ca obiectiv central obținerea unui profit cat mai mare și determinarea căilor de maximizare a performantelor bancare ce vizează cunoașterea, gestionarea, controlul si asigurarea riscurilor financiar-bancare. Factorul esențial în luarea deciziilor privind efectuarea oricărei operațiuni bancare este reprezentat de riscul bancar. În prezent se vorbește de era managementului de risc ca o obligație importantă a managementului bancar. Managementul este procesul de coordonare a resurselor umane, informaționale, fizice și financiare, în vederea realizării scopului propus.
Managementul riscului este un proces managerial care înglobează toate tehnicile și metodele utilizate pentru evaluarea și analiza riscului care se concretizează prin măsurarea, controlul, raportarea și alegerea acelor decizii care să conducă, pe cât posibil, la diminuarea tuturor riscurilor, astfel încât să ofere băncii o viziune cât mai bună cu privire la imaginea viitorului, în funcție de care se vor dezvolta politicile și strategiile bancare. Informer-PayNet Group România propune băncilor o soluție completă de management al riscului pentru implementarea reglementarilor Basel II.
Obiectivul final al oricărui proces de management al riscului este acela de a identifica și pe cât posibil de a minimiza riscurile, ceea ce implică și costuri care trebuie să fie în strânsă legătură cu beneficiul, reflectând îmbunătățirea performanțelor financiare și asigurarea împotriva pierderilor viitoare.
Factorii de risc, evaluarea, controlul și diminuarea acestuia sunt principalele etape în analiza riscului și depind de perioada de timp luată în calcul, de costurile beneficiile aferente, de credibilitatea datelor și informațiilor, de externalitățile posibile și de interdependențele dintre evenimente. Pentru îmbunătățirea managementului instituției trebuie utilizați indicatori de măsurare a rezultatelor pentru fiecare produs, serviciu, client și a întregii activități pe care aceasta o desfășoară, care se implementează cu dificultate datorită obstacolelor psihologice care pot apărea prin introducerea unui nou sistem de control.
Cuvinte cheie: risc, management, instituții financiare, performanță, strategii, pierderi, factori.
Clasificarea JEL: G20, G40
The operational risk management in banking
Abstract
Any financial entity has as central objective the obtaining of a profit as high as possible and the determination of the ways of maximizing the banking performances aiming at the knowledge, management, control and insurance of the financial-banking risks. The key factor in making decisions about any banking operation is banking risk. We are currently talking about the era of risk management as an important obligation of banking management. Management is the process of coordinating human, informational, physical and financial resources, in order to achieve the proposed goal.
Risk management is a managerial process that encompasses all the techniques and methods used to assess and analyze the risk, which is materialized by measuring, controlling, reporting and choosing those decisions that lead, as far as possible, to reduce all risks, so as to provide the bank with a the best possible vision of the image of the future, according to which banking policies and strategies will be developed. Informer-PayNet Group Romania offers banks a complete risk management solution for implementing Basel II regulations.
The ultimate goal of any risk management process is to identify and minimize risks as much as possible, which also involves costs that must be closely linked to the benefit, reflecting improved financial performance and insurance against future losses.
Risk factors, assessment, control and mitigation are the main steps in risk analysis and depend on the time period taken into account, the related cost benefits, the credibility of data and information, the possible externalities and the interdependencies between events. In order to improve the management of the institution, indicators should be used to measure the results for each product, service, customer and the entire activity it carries out, which is difficult to implement due to psychological obstacles that may arise by introducing a new control system.
Keywords: risk, management, financial institutions, performance, strategies, losses, factors.
JEL Classification: G20, G40